Per Holmström

Per Holmström är lärare och undervisar i NO och teknik. Här berättar Per om hur det är att jobba på Gränbyskolan.

Pelle Holmström

Inte töntigt att vara duktig

Vi lärare är väldigt engagerade och bryr oss om alla elever. Och jag märker att eleverna är motiverade. De tycker det är roligt att vara på lektionerna och försöker lära sig så mycket som möjligt.

Det är inte töntigt att vara duktig. Vi har två ordentliga labb och en tekniksal som är utrustad för programmering. Gränbyskolan är absolut en bra skola att gå på.

Utsökt skolmat

Maten är hur bra som helst. Jag tror inte eleverna riktigt förstår hur bra mat de får. Vi har fantastisk kille i köket som gör olika goda röror till salladsbordet. Jag trivs jättebra i matsalen och äter gladeligen där med eleverna varje dag.

Hänger gärna med eleverna

Jag hänger gärna med eleverna när jag har tid. Jallakiosken är ett av mina favoritställen. Det är en rastplats för eleverna där det finns brädspel, pingis och fotbollsspel. Jag brukar ta med en kaffe och gå dit.

Det är roligt att träffa eleverna där och de brukar tycka att det är kul att jag där. Eller så sitter jag i ljusgården utanför matsalen och pratar med elever.

Turnering i robotfotboll

Vi har en tävling varje år som heter Robot League. Fördjupningseleverna i NO programmerar robotar och sedan är hela skolan med och tävlar i robotfotboll. Träslöjdsläraren har byggt en plan och i år planerar vi att ha en turnering som pågår ett tag med poolspel varje vecka.

Robotar spelar fotboll. Ställningen är 0-5.

Eleverna tycker att det är kul och de blir intresserade av programmering. Dessutom skapar det gemenskap.

Läs mer om Robot League här.

Utvecklande projekt i välutrustade labb

Vi har rolig undervisning i NO och eleverna gör saker som är konkreta och tydliga. Inom NO-fördjupningen jobbar eleverna till exempel med vattenrening i våra välutrustade labb. Eleverna hämtar vatten från Dalkarskärret, gör ett vattenreningsverk, renar vattnet och gör en ordentlig miljökonsekvensbeskrivning.

De tycker att det är kul och undervisningen är nästan på gymnasienivå. Det är niorna som gör det. Det är ett spännande projekt.

Muhammed Abu Shaqfa

Elev, årskurs 9

"Jag trivs överallt på skolan och har många vänner."

Läs intervjun med Muhammed

Lisa Ingelstam

Elev, årskurs 9

"Vi kommer från många olika kulturer och lär av varandra."

Läs intervjun med Lisa

Maja Svensson

Lärare, engelska och franska

"Vi lärare tycker om att göra projekt utanför undervisningen."

Läs hela intervjun med Maja