Robot League

Gränby Robot League

Gränby Robot League startade hösten 2017 som ett projekt i elevens val där målet var att öka intresset för programmering. Det började som ett mindre arbete där de skrev block-kod och fick en robot att ta sig igenom en hinderbana. Detta utvecklades till Robotfotboll!

Eleverna var med och skrev regler, programmerade robotar och speltestade. Till jul 2018 hade vi vår första turnering där 120 elever var med och tävlade i Robotfotboll. Hösten 2019 arbetade sex elever i årskurs 7 med robotprogrammering och skapade ett spel, Lasertanks - Take and hold, med robotar som sköt laser på varandra och skulle hålla flaggor på en spelplan. De byggde och programmerade robotarna med handledning av en lärare samt byggde och programmerade spelplanen.

Varje år anordnas en turnering i robotfotboll där alla klasser på skolan får anmäla sitt intresse och vara med och spela.

Målet med Robot League är att visa eleverna vad som är möjligt med ganska grundläggande kunskaper om programmering.

1 av 7