Hem- och konsumentkunskap

Så här arbetar vi på Gränbyskolan

Vi arbetar med bland annat:

Åk 6

  • Hälsa och hygien, då pratar och praktiserar vilken mat vi behöver äta för att må bra.
  • Konsumtion och ekonomi: Vi tittar på reklam och hur den kan se ut och vi pratar om ekonomi och konsumtion.
  • Miljö, bakning och livsmedel: Hur påverkar dina val vår gemensamma miljö? Vi bakar och lär oss om var maten produceras och odlas.

 

 Åk 8

  • Vi har ett skördetema där vi lär oss om klimatsmart och vegetarisk mat, använder oss av olika matlagningsmetoder samt bakar.
  • Vi lär oss om näringsämnen och vilka livsmedel dessa finns i och varför vi behöver dem samt det individuella energibehovet
  • Vi lär oss att välja och resonera kring våra val och hur dessa val påverkar hälsa, ekonomi och miljö.

 

 

Åk 9

  • Vi fördjupar oss inom privatekonomi och lär oss om rättigheter för konsumenter och jämför olika konsumtionsalternativ.
  • Vi skapar egna måltider och har en egen kocktävling “Gränbykocken” där en jury provsmakar och bedömer.

 

Välkommen till oss!
Hkk-lärarna på Gränbyskolan

 

Kursplan - Hem- och konsumentkunskap

Livet i hem och familj har en central betydelse för människan. Våra vanor i hemmet påverkar såväl individens och familjens välbefinnande som samhället och naturen. Kunskaper om konsumentfrågor och arbetet i hemmet ger människor viktiga verktyg för att skapa en fungerande vardag och kunna göra medvetna val som konsumenter med hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet. I en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett kunnande som rör mat och måltider. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar sin initiativförmåga och kreativitet vid matlagning, skapande av måltider och andra uppgifter i hemmet.

Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa, välbefinnande och gemensamma resurser. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter och lån. På så sätt ska eleverna ges förutsättningar att göra välgrundade val när det gäller privatekonomi och kunna hantera olika problem och situationer som en ung konsument kan ställas inför.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om, och ges möjligheter att reflektera över, jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet. Undervisningen ska även ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om kulturella variationer och traditioner i olika hushåll.

Genom undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang,
  • hantera och lösa praktiska situationer i hemmet, och
  • värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling.

 

Länk till kursplaner Skolverket: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan

Uppdaterad: