Lisa Ingelstam

Lisa Ingelstam går i årskurs 9. Här berättar Lisa om hur det är att gå på Gränbyskolan.

Lisa Ingelstam

Trivs väldigt bra

Gränbyskolan är inte min närmaste skola och det var inte planerat att jag skulle gå här. Men när jag började tänkte jag att jag får ge det en chans. Och jag är glad för. Jag trivs väldigt bra, lär mig mycket och kommer att sakna skolan när jag slutar. Jag bor i Slavsta och det tar 15 minuter att cykla till skolan.

Jag är vegetarian och kan verkligen rekommendera skolans mat. Det finns mycket att välja på och alltid goda vegetariska alternativ.

På rasterna brukar jag spela kort med ett gäng kompisar i klassen. Vi gör det nästan varje dag och vi brukar vara vid de bord och bänkar som finns i ett par korridorer.

Lär mig mycket

Jag har fått så många kompisar och trivs väldigt bra i min klass. Vi kommer från många olika kulturer och vi lär av varandra. Jag tror vi kommer att ha kontakt när vi har gått ut nian. Och lärarna är jättebra. Jag lär mig mycket och får hjälp när jag behöver.

Jag gillar NO-ämnen extra mycket och läser NO-fördjupningen. Där labbar vi och jobbar med olika projekt, som att rena vatten. Jag vill nog gå naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet.

Spännande med internationellt utbyte

Genom Erasmusprojektet har vi jobbat med andra länder. Jag har tagit emot en tysk elev i min familj i fem dagar. Och året efter åkte jag till henne och bodde i hennes familj. Det var spännande. Jag kände mig väldigt självständig och var glad att jag klarade mig på tyskan som jag har lärt mig. Och det var roligt att träffa folk i min ålder från andra länder och lära sig om deras kultur. Det är bland det bästa jag har gjort.

Per Homström

Lärare

"På vår skola är det inte töntigt att vara duktig."

Läs intervjun med Per

Muhammed Abu Shaqfa

Elev, årskurs 9

"Jag trivs överallt på skolan och har många vänner."

Läs intervjun med Muhammed

Maja Svensson

Lärare, engelska och franska

"Vi lärare tycker om att göra projekt utanför undervisningen."

Läs hela intervjun med Maja