Muhammed Abu Shaqfa

Muhammed Abu Shaqfa går i årskurs 9. Här berättar Muhammed om hur det är att gå på Gränbyskolan.

Muhammed Abu Shaqfa

Självklart Gränbyskolan

På skolan är det en blandning av elever som bor i området och elever som kommer från andra delar av Uppsala. Här hittar du alltid vänner, någon som är som dig själv.

För mig var det självklart att välja Gränbyskolan eftersom jag bor i området. Jag trivs överallt på skolan och har många vänner. Eftersom jag är snäll mot alla så är alla schysta mot mig.

Maten är riktigt bra. Det finns mycket att välja på och ett stort salladsbord.

Roligt på lektionerna

Jag dras till lektionerna för vi har roligt och gör nya grejer varje dag. Jag har nära kontakt med lärarna och kan skämta med dem. De är måna om att det ska gå bra för mig och de andra eleverna. Om jag behöver hjälp kan jag stanna efter lektionen. Jag skulle gärna ha kvar mina lärare i gymnasiet. Jag gillar alla ämnen men naturvetenskapliga ämnen kräver lite mer.

En vecka i Tyskland

Genom ett internationellt utbytesprogram som heter Erasmus fick jag resa till Tyskland. Jag sökte plats och blev uttagen. I Tyskland bodde jag hos en familj en vecka i en liten by och gick i skolan. Som tur var pratade de mest engelska.

Det var kul och intressant att prova på hur det var att gå i skolan där och att jämföra med hur det är i Sverige. Gränbyskolan samarbetar med skolor i många europeiska länder och det brukar vara flera elever som får åka på utbyte varje år.

Per Homström

Lärare

"På vår skola är det inte töntigt att vara duktig."

Läs intervjun med Per

Lisa Ingelstam

Elev, årskurs 9

"Vi kommer från många olika kulturer och lär av varandra."

Läs intervjun med Lisa

Maja Svensson

Lärare, engelska och franska

"Vi lärare tycker om att göra projekt utanför undervisningen."

Läs hela intervjun med Maja