Maja Svensson

Maja Svensson är lärare och undervisar i engelska och franska. Här berättar Maja om hur det är att jobba på Gränbyskolan.

Maja Svensson

Eleverna får det lilla extra

Här möts elever från olika delar av stan och med olika kulturell bakgrund. Det ger dem en bra förberedelse för samhället och en god förståelse för andra människor. Vi lärare är engagerade och tycker om att göra projekt utanför själva undervisningen. Det blir det lilla extra.

Den som är intresserad av sport har stora möjligheter att få in det på schemat. Vi har fotbolls- basket- och friidrottsprofil, som många söker till.

Skolmaten är fantastisk och vi har många alternativ att välja mellan. Vi har ett stort salladsbord med olika röror. I går var det tacotema och vi fick till och med guacamole. Jag äter alltid med eleverna i matsalen.

Internationellt fokus och värdegrundsarbete

Vi har ett internationellt fokus på skolan och är engagerade olika projekt, som till exempel Erasmus och eTwinning. Flera av våra elever får möjlighet att åka på utbyte till ett land i Europa och att ta emot en internationell elev i sin familj. Nu under coronapandemin arbetar vi främst digitalt med att våra elever ska få kontakt med elever i andra europeiska länder.

Vi har ett aktivt värdegrundsarbete, som jag till exempel tar in i min engelskaundervisning. Eleverna får lära sig om kulturer i olika engelsktalande länder och även jämföra med hur de har det själva. Vi pratar också om genus, HBTQ-frågor och andra aktuella ämnen som eleverna är intresserade av.

Verklighetsanknytning gör skolarbetet extra roligt

Något som jag gillar extra mycket är att visa eleverna världen som finns utanför Sverige. Som när vi har autentiska mottagare och eleverna förstår att vi arbetar med riktiga frågor, att det inte bara är ett skolämne. Då blir de extra motiverade att lära sig språket.

I min undervisning handlar det om engelska och franska. Ibland anpassar jag också undervisningen till elevernas intressen, till exempel fotografi eller fotboll. Då gör det något som de tycker är extra roligt samtidigt som de övar språket.

Per Homström

Lärare

"På vår skola är det inte töntigt att vara duktig."

Läs intervjun med Per

Muhammed Abu Shaqfa

Elev, årskurs 9

"Jag trivs överallt på skolan och har många vänner."

Läs intervjun med Muhammed

Lisa Ingelstam

Elev, årskurs 9

"Vi kommer från många olika kulturer och lär av varandra."

Läs intervjun med Lisa