Gemensamt upplägg för dagens första lektion med anledning av attentaten i Paris i fredags

Syfte med det gemensamma upplägget: att hjälpa oss och eleverna att sortera i den stora informationsvågen, samt att skapa trygghet.

1. Några råd (bygger bland annat på råd från Rädda barnens psykolog):

- Passa på att ta upp begreppet källkritik: när något sådant här händer kommer en massa rykten som, och därför måste vi lära oss att sortera. Det är viktigt ATT vi tar upp händelserna i Paris för att sortera och skapa trygghet; eleverna duschas med info och det är viktigt att de får granskad info.
- Lyssna på frågor och svara enkelt och konkret (om vi kan svaret). Svara inte på annat än det de frågar om.
- Kolla att alla har någon vuxen att vända sig till ifall nya frågor dyker upp senare.
- Betona att de goda människorna i världen är många många fler än de onda.
- Lova inte att det inte kan hända i Sverige, prata om oron i stället. Just nu finns inget förhöjt hot mot Sverige.
- Försök inte att hitta på förklaringar om du inte vet svaret, säg hellre: "Ja, det är konstigt, vi vuxna vet inte heller varför det är så".
- Visa gärna var Paris och Frankrike ligger på en karta. Belys närheten/avståndet.
- Påminn om den tysta minuten kl. 12.00.

2. SVT:s källgranskade faktaruta att läsa upp med klasserna, och sedan prata om: (Låt samtalet styras av elevernas frågor).

129 människor dödades i en serie blodiga terrordåd i Paris

• 21.17 inleds attacken när den första explosionen sker vid nationalarenan Stade de France. Sammanlagt skedde vad som tycks vara samordnade attacker på sju platser i Paris. Sju terrorister genomförde dem – alla dog. Sex avled då de sprängde sig själva.
  • 132 oskyldiga människor har hittills dött i attacken. Cirka 350 människor vårdas för sina skador, och 99 av dem är allvarligt skadade.
  • En svensk uppges ha dödats och ytterligare en svensk har skadats. 103 av de mördade är identifierade, här kan man läsa vad vi vet om dem.

89 mördade under konsert

• Attackerna, som ska ha skett på minst sex platser, riktade sig mot områden där många människor var samlade – ett konserthus, en fotbollsarena, barer och restauranger. Här finns en karta över platserna.
  • Den mest dödliga attacken tog plats inne i konserthuset Bataclan. Över 1.000 personer befann sig i lokalen under en konsert av det amerikanska rockbandet Eagles of Death Metal när gärningsmännen öppnade eld. 89 personer dödas på platsen. Här är ett klipp från platsen.
  • Morgonen efter dåden meddelade Frankrikes president François Hollande vid en presskonferens att terrororganisationen Islamiska staten ligger bakom attackerna. IS tog senare officiellt på sig dådet.

29-åring identifierad som en av terroristerna

• Sju personer har gripits i Belgien, anklagade för att ha koppling till dådet, oklart på vilket sätt.
  • Två bilar som tros vara flyktbilar har hittats övergivna. Den ena hittades vid Bataclan, den andra, en svart Seat, i en förort till Paris. I Seaten hittade polisen tre automatvapen.
  • Med hjälp av dna från ett finger som hittats bland bråten på konserthuset har polisen kunnat identifiera en av terroristerna: Omar Ismaël Mostefaï, 29 år från en Paris-förort.
  • Mostefaï var dömd för småbrott och av polisen känd som en högriskkandidat att radikaliseras sedan 2010.
  • Efter dådet utfärdade Frankrikes president Hollande undantagstillstånd i hela landet. Han har utlyste också tre dagars landssorg och införde skärpta gränskontroller.

Publicerad:14 november 2015 - 08:49

Uppdaterad:15 november 2015 - 21:15

3. Varför? Utdrag ur en analys av Ekots Cecilia Uddén
Islamiska staten slog till mot det progressiva och toleranta Frankrike. Terrororganisationen har som mål att utplåna "gråzonen" - och ser mångkultur som ett hot mot kalifatet.
Islamiska staten IS har tagit på sig terrorattackerna i Paris och deklarerat att "åtta av kalifatets trogna soldater" slog till på noga utvalda platser i det man kallar korsfararnationen Frankrike.
Men dessa noga utvalda platser var varken den kända katedralen Notre Dame, boulevarden Champs Elysee eller La Défense - utan restauranger, barer, en konsertlokal och en idrottsarena.

Det är sannolikt ingen slump att just dessa mål valdes ut - de representerar det unga, multikulturella, progressiva, liberala, toleranta Frankrike.

Just den gråzon av samexistens som IS - enligt egen utsago - säger sig vilja utplåna.

IS ideologer vill skärpa motsättningarna och göra världen lika svart och vit som IS svart-vita flagga.

I den egna publikationen Dabiq (februari 2015) skriver de om denna gråzon under rubriken "The Extinction of the Greyzone" - om nödvändigheten att utplåna gråzonen.

Bush talade sanning, skriver de, när han sa "antingen är ni med oss eller emot oss".

IS säger: Antingen är ni med korsfararna eller kalifatet.

Gråzonen, där unga parisbor lyssnar på arabisk musik, ställer upp som frivilliga för att hjälpa flyktingar och intresserar sig för världens konflikter är ett hot mot IS världsbild.

Ett öppet, tolerant och flyktingmottagande Europa gör det svårare att upprätthålla bilden av Europa som en antiislamisk, destruktiv, krigisk och kolonial korsfarkontinent.

Cecilia Uddén, Ekot 2015-11-15

16 november 2015