Gränbyskolan i Grekland

Erasmusprojektet fortsätter! Gränbyskolan har varit i Grekland och besökt våra Erasmusvänner från alla samarbetsländer. Gemensamt tema för projektet: How diversity makes us one.

I oktober var det återigen dags för skolungdomarna från de 6 samarbetsländerna Sverige, Grekland, Tyskland, Frankrike, Italien och Nederländerna att träffas. Denna gång i Grekland!

Vi landade i Thessaloniki och fick ett fullvärdigt mottagande med välkomstskyltar, 25 plusgrader och allt man kunde önska.

Dagen efter samlades vi vid skolan för att se deras morgonsamling för att sedan vandra iväg till The Congress Centre of Thessaloniki där vi fick de uppträdanden och de filmer som varje land spelat in. Efter en kort paus fick vi lära oss att dansa en grekisk dans som dagen efter framfördes på central Square of Evosmos inför publik och ett nyhetsteam samt ett borgmästarbesök.

Under onsdagen och torsdagen fick vi lära oss lite om Thessalonikes historia och dess sevärdheter.

På kvällarna hade eleverna aktiviteter som badutflykt, båtutflykt restaurangbesök så eleverna verkligen fick träna sina engelska och utvidga sina sociala medier med nya kontakter och bilder medan vi lärare hade möten och sena middagar. Torsdagskvällen avslutades smed ett avskedsparty med god mat och hög musik och massor av positiva minnen från en fantastisk resa för såväl elever som lärare.

Fredagen var en låååång resdag med mellanlandning i Istanbul för att på kvällen stiga av planet i regn och rusk i härliga 4 gradiga Sverige.

Läs mer om vårt projekt och om vår resa till Grekland på vår Erasmussida: howdiversitymakesusone.eu/?cat=10

10 oktober 2019