Vinnare i Gränbykocken 2020

För andra året i rad har tävlingen Gränbykocken ägt rum bland elever i åk 9 på Gränbyskolan. Vinnare blev elever i 9C för sin goda soppa. Stort grattis till er!

Efter höstlovet arrangerades för andra gången matlagningstävlingen Gränbykocken för elever i årskurs 9. Eleverna fick i grupper om 3-4 stycken skapa egna recept och komponera ihop måltider utifrån en given budget.

Därefter fick eleverna provlaga sin maträtt och förändra för att sedan tillaga sin maträtt ytterligare en gång, nämligen tävlingstillfället då en jury även skulle bedöma rätterna.

Juryn bestod av några bl a rektor, mentor, lärare och personal från skolköket.  Juryn fick bland annat bedöma aspekter som smak, utseende, kreativitet etc.

Det presenterades många bra bidrag och flest poäng fick några elever ur 9C ihop och kan därför titulera sig mästare i tävlingen denna gång. Deras vinnande måltid var en soppa med färskt bröd som de kallade Bokh.

GRATTIS!!!

Vinnaren: Bokh - soppa med färskt bröd

Här är fler bilder från tävlingsbidragen:

25 november 2020