Årkurs 9 besöker Krakow

Under fem dagar i mars fick 50 elever från sju skolor i Uppsala län resa till Polen i regi av Svenska kommittén mot antisemitism. Resan innebar besök i Krakow och förintelselägren Auschwitz-Birkenau. Från Gränbyskolan deltog elever i årkurs 9 och lärare i samhällsorientering.

SKMA (svenska kommittén mot antisemitism) anordnar regelbundet utbildning om Förintelsen. Seminarier på hemmaplan avslutas med ett besök i Krakow och förintelselägren Auschwitz-Birkenau. Under fem dagar i mars fick 50 elever och lärare från sju skolor i Uppsala, Knivsta, Håbo och Östervåla resa till Polen.

Från Gränbyskolan deltog elever från åk 9 och lärare i so. På plats i Krakow blev det mycket tydligt för oss alla hur välplanerad denna ondskefulla judeutrotning var. Vi vandrade på gator och i stadsdelar som nazisterna avskilt med murar och taggtråd, för att rensa bort alla judar.

I boskapsvagnar packades ”underlägsna människor” från hela Europa för tågtransport till lägren.

Skylten talade inte sanning.

Svält, kyla, hetta. Sjukdomar. Tre våningar. Sex fångar tätt packade i varje bås.

Liken brändes i ugnar för att endast askan skulle bli kvar.

Högar med avklippt kvinnohår, travar med barnkläder, berg av skor och glasögon. De rummen var skakande. Men i rummet med judiskt liv före Förintelsen blev vi alla djupt tagna. Barn, vuxna och gamla som i livets alla skeden log mot kameran, ovetande om vad som väntade om bara några år…

Vid ena krematoriet höll vi en minnesstund. Under stenarna ligger kvarbliven aska av okända offer för nazismens folkmord.

8 april 2019