Glöm aldrig Fadime

Fredag 21 januari uppmärksammar Gränbyskolan Fadime Sahindal och att det nu är 20 år sedan hon mördades. Fadime var tidigare elev på vår skola.

Fredag 21 januari är det 20 år sedan Fadime Sahindal mördades.

Gränbyskolan och GAPF - Glöm Aldrig Pela och Fadime - uppmärksammar Fadime särskilt idag genom en ceremoni med tal av skolminister Lina Axelsson Kihlblom och landshövding Göran Enander samt sång och musik. Medverkar gör också Zinat Pirzadeh, författare och komiker.

På söndag 23 januari arrangerar GAPF Fadimegalan. Den direktsänds kl 18.00 via Facebook och You Tube: Fadimegalan

Lyssna på Gränbyskolans elever, lärare och skolledning i media om Fadime som var tidigare elev på vår skola:

SVT/Uppsala

P4 Uppland

Här nedan kan du lyssna på Fadimes tal i Riksdagen i november 2001 under seminariet ”Integration på vems villkor?”

Glöm aldrig Pela och Fadime.

Tal av Fadime Sahindal:

Fadimes plats, Uppsala