Gränbyskolan inviger skolgård och konstverk

Gränbyskolan har en ny och fin skolgård och ett fantastiskt konstverk som invigdes idag.

IMG_2519.JPG

Idag har vi uppmärksammat att vår nya skolgård är klar och att vårt konstverk är på plats!

Gränbyskolans skolgård har under många år varit tråkig och ful. Det fanns massor av hål och sprickor i marken och asfalten var ojämn. År 2021 började arbetet med en ny skolgård och skolans elever fick vara med och tycka till om hur skolgården skulle kunna se ut. Skolans elever ville helst kunna spela mycket boll, man ville ha fler sittplatser, gröna växter och färg.

förr.png

Parallellt med ombyggnationen av skolgården pågick ett konstprojekt. Under 2021 bildades en referensgrupp med elever som fick träffa konstnären Valeria Montti Colque så att hon skulle få in tankar och idéer att arbeta vidare med. Valeria har därefter gjort sin tolkning av elevernas synpunkter och önskemål och arbetat fram konstverket som nu är färdigt. Konstverket består av två installationer på idrottshallens väg och heter ”Molnträd”. På kvällen kommer konstverket att vara upplyst.

bild molnträd.pngmolnträd.png

Idag på invigningen samlades alla elever ute på skolgården, rektor Johanna Lindqvist och Skolfastigheters Therése Berglind höll tal. Elevrådet klippte band och fick också ta emot en gåva till alla våra elever från Skolfastigheter - innebandy, pingis och basket. Perfekt gåva till oss!

tal 22.jpgklipp 22.jpgpresent 22.jpg

Efter skoldagens slut var alla elever som ville inbjudna till särskilda Back to school-aktiviteter hos Gränby Allaktivitetshus.

En riktigt bra och rolig dag för att också fira att skolan äntligen är igång!

kids-2030260_1280.jpg

18 augusti 2023