Vårbrev till föräldrar från Elevhälsoteamet

Hej förälder till elev på Gränbyskolan!

Vårterminen börjar gå mot sitt slut, våren börjar så sakteliga komma och snart så även sommaren. Med vår, sommar och ljusa, fina dagar och kvällar lockar gärna aktivitet med kompisar. Många hänger på bänkar och lekplatser, andra spelar gärna fotboll eller basket sena sommarkvällar. Allt detta är såklart positivt och kul!
Men, med det följer även andra lockelser och det är inte ovanligt att ungdomar i högstadieålder för första gången kommer i kontakt med alkohol, tobak eller droger. Som tonårsförälder har du säkert pratat med din ungdom om detta massvis med gånger, kanske känns det som att dina ord inte gör någon nytta. Så kan det kännas, men du som förälder är den viktigaste vuxna i ditt barns liv och det du gör och säger gör skillnad! Flera av er har i dagarna fått hem Tonårsparlören Läs mer här.I den kan du hitta många bra tips på hur du kan prata om alkohol och gränssättning med ditt barn. Det finns även andra bra hemsidor som kan ge stöd i detta ibland kluriga samtal, t.ex. http://www.tänkom.nu/

Även Elevhälsoteamet på Gränbyskolan är gärna behjälpliga rörande alkohol, tobak och droger men även annat som du som förälder funderar över! I teamet är vi två skolkuratorer (socionomer), skolsköterska (leg. sjuksköterska), specialpedagog, studie- och yrkesvägledare samt skolpsykolog. Kontaktuppgifter till oss finns på skolans hemsida. Du når oss även via skolans expedition.

Till Valborg vill vi uppmana dig att ta med en granne eller vän och ta en extra promenad under dagen och kvällen. Vuxennärvaro ute på gator och parker skapar en ökad trygghet för våra ungdomar!

Polisen i Uppsala bjuder i samarbete med Uppsala kommun in till samling inför vuxenvandring både fredag 29/4 och lördag 30/4. Samlingen är i Servicecentrum i Stadshuset, Vaksalagatan 15, fre 29/4 kl 18.00, 30/4 kl 13.00 och kl 18.00.

Servicecentrum i Stadshuset på Vaksalagatan 15 i Uppsala,

Samlingstiderna är:
29/4 kl. 18.00 och 30/4 kl.13.00 och 18.00.

Servicecentrum i Stadshuset på Vaksalagatan 15 i Uppsala,

Samlingstiderna är:
29/4 kl. 18.00 och 30/4 kl.13.00 och 18.00.

Glad Valborg!

Varma hälsningar från Gränbyskolans elevhälsoteam