Attentaten i Bryssel - Rektorns tal

Rektors tal den 23 mars 2016, dagen efter attentaten i Bryssel

Igår fick vi återigen höra hemska berättelser och se fruktansvärda bilder från vansinniga massmord. Den här gången i Bryssel i Belgien. Bomber exploderade på en flygplats och i en tunnelbana, och spred glödheta spikar och nålar åt alla håll, och dödade och skadade massor av vanliga människor i deras vanliga tisdagsvardag.
Sådana här vidriga brott begås dagligen på flera håll i världen, nu nyligen i Turkiet, Irak och Syrien. Egentligen borde jag höras oftare i högtalaren just eftersom så många människor runt om i världen drabbas hela tiden. Viktigt att vi hela tiden tänker på och uppmärksammar alla människor som får lida, vi får aldrig bli så vana vid massmord att vi slutar att bry oss, eller strunta i dem för att de händer så långt borta.

Nu väljer jag att tala i högtalaren om just dåden i Belgien för att jag vet att de riskerar att skapa extra mycket oro hos oss här i Gränbyskolan.

Belgien ligger nära oss rent geografiskt. Det finns orter i norra Sverige som det tar längre tid att köra bil till från Uppsala, än vad det skulle ta för oss att köra till Bryssel om vi hoppade in i en bil nu och började åka. Många av oss har också olika nära kopplingar till Bryssel och människorna där. Själv har jag en faster och en farbror i Bryssel, och vi i personalen på Gränbyskolan har en kollega, Maria, som bor där just nu. Jag har hört från alla tre i natt, och de är inte skadade, men våra tankar går just nu till de  som älskade och saknar de 34 människor som faktiskt dog igår. Gårdagens attacker mot Bryssel var attacker mot en stad där många viktiga beslut fattas som faktiskt påverkar oss här på Gränbyskolan. I vår vardag. Det var en attack mot Europas demokratiska hjärta, och det kan förstås göra oss rädda, och det är den rädslan som mördarna vill skapa. De vill att vi ska tycka att demokratin ska verka svag, och de vill skapa ovänskap mellan oss i Europa, att vi ska börja beskylla varandra för att vara orsaken till morden.
Men vi ska inte göra som mördarna vill. Vi ska inte börja beskylla varandra för något, utan tvärtom ska vi fortsätta att ta hand om varandra här på Gränbyskolan och i världen. Det bästa vi kan göra nu för att hedra dem som dog igår och som dagligen dör i hela världen i olika hemskheter, är att visa att vi gillar vår demokrati som gör att vi kan påverka vår egen vardag så att den blir bättre för alla människor. Vi ska visa att vi fortsätter att visa hänsyn till varandra i vår vardag, fastän det finns människor som vill skrämma oss så att vi börja akta oss för varandra, och börja se misstänksamt och ogillande på varandra.

Ta hand om varandra på Gränbyskolan, här ska vi allihop vara trygga.

Snart har ni påsklov – hoppas att det blir riktigt härligt för er alla!

Anders

24 mars 2016