Förslag att flytta BLIC årskurs 6-9 till Gränbyskolan HT 2016

Uppsala växer, allt fler flyttar hit och elevkullarna ökar. Uppsala kommun behöver skapa plats för barn i lägre åldrar. Därför föreslås att eleverna som går på BLIC årskurs 6-9 flytta från Kvarngärdesskolan till Gränbyskolan HT 2016.

BLIC Kvarngärdesskolan
BLIC årskurs 6-9 flyttar till Gränbyskolan HT 2016.

Almtuna
Almtuna blir en F-5 skola HT 2016, blivande årskurs 6 bjuds in att göra ett skolval i januari, information skickas till vårdnadshavares adress 15 januari.

Årstaskolan och Lindbacken
Årstaskolan årskurs 6-9 evakueras till skollokaler på Palmbladsgatan HT 2016.
Lindbacken blir en egen skolenhet som inledningsvis finns på Årstaskolan. Den nya skolenheten kommer att finnas som ett alternativ för de som ska välja förskoleklass i skolvalet 2016. Vårdnadshavare till elever som ska börja åk 1 kan själva aktivt göra ett byte till den nya skolenheten. När Lindbackens grundskola är klar flyttar hela enheten med elever och lärare till den nya skolan.

Polacksbacken
Polacksbackens grundskola öppnar HT 2016 i det som tidigare var förskolans lokaler. Den nya skolenheten kommer att finnas som ett alternativ för de som ska välja förskoleklass i skolvalet 2016. Vårdnadshavare till elever som ska börja åk 1 kan själva aktivt göra ett byte till den nya skolenheten.

Tiundaskolan, Sverkerskolan och Eriksskolan
Tiundaskolan blir en 4-9 skola, Sverkerskolan och Eriksskolan blir F-3 skolor.

Lars Romanus, chef för kommunal grundskola fattar beslut om förslaget den 9 december.
Du som är vårdnadshavare till ett barn som behöver göra ett skolval till ht 2016 kan redan nu ta del av information om hur det går till på www.uppsala.se/skolval.

Har du frågor eller synpunkter på förslaget vänder du dig i första hand till berörd rektor.

Med vänlig hälsning

Lars Romanus